Muzeum Ojcowskiego Parku Narodowego

U wylotu doliny Sąspowskiej znajduje się węzeł wszystkich szlaków Doliny Ojcowskiej. Doprowadzą nas one do placu położonego u stóp Góry Zamkowej. Miniemy po drodze Muzeum Ojcowskiego Parku Narodowego im. prof. Władysława Szafera, znajdujące się w dawnej willi „Pod Łokietkiem”, oraz pensjonat „Pod Kazimierzem”, w którym dziś mieści się m.in. poczta. Dochodzimy do biura ORT PTTK i przystanku PKS. Po drugiej stronie Prądnika, na skale, umieszczona jest tablica pamiątkowa ku czci Adolfa Dygasińskiego. Podążamy w kierunku Pieskowej Skały. Po chwili zobaczymy drogę, odchodzącą w lewo na Złotę Górę. Po prawej stronie miniemy drewnianą kaplicę, stojącą na palach nad Prądnikiem, wykonaną pod kierunkiem stolarza Chmielewskiego. Jej budowa stanowiła wyzwanie rzucone władzom carskim przez miejscową ludność. Pozbawieni możliwości wzniesienia kaplicy na ziemi, mieszkańcy doliny umieścili ją nad wodą. Po drugiej stronie szosy widoczny jest nieduży budyneczek z kolumienkami, stanowiący ujęcie źródła, które razem ze znajdującym się opodal kaplicy źródłem Jana należą do najsilniejszych w Polsce źródeł radioaktywnych. Przy szosie położone jest też pole namiotowe. Posuwamy się dalej, mijając po lewej stronie skały Prałatówki z niewielką kapliczką. Za zakrętem po lewej ujrzymy skałę Górczyna. Około 1 km dalej dochodzimy do skręcającej w prawo asfaltowej drogi, prowadzącej do miejscowości Skała. Podobnie jak i Szlak Warowni Jurajskich wiedzie ona dolinką z wlotem flankowanym przez skały: od północy Skamieniałym Wędrowcem, od południa Pochylcami. W tym miejscu warto wspiąć się na Grodzisko, będące wysoką 30-metrową skałą, do której dojdziemy, kierując się od rozdroża w prawo (ok. 0,5 km). Obejdziemy ją od północy i dość stromą drogą wejdziemy na szczyt. Warto zwiedzić tu zabytkowy kościół, zobaczyć ciekawy obelisk ze słoniem, zabytkowe figury, jak również trzy sztuczne groty i pustelnię. Znajduje się tutaj również stanowisko rzadkiej już wisienki stepowej. Od Grodziska wędrujemy nadal w górę Prądnika, mijając liczne tu młyny wodne. Przekraczamy most w Młynniku, przysiółku Woli Kalinowskiej (przystanek PKS). Wkrótce ponownie przechodzimy na wschodni brzeg rzeki. Przy ostrym zakręcie doliny ujrzymy wyróżniające się z otoczenia Skały Wernyhory i znajdujący się naprzeciw niewielki skalisty wąwóz — Wilcze Doły. Do widocznego w oddali zamku w Pieskowej Skale dojdziemy mijając charakterystyczną Maczugę Herkulesa (inna nazwa to Sokola Skała). Z lewej strony dołącza do naszego Szlak Doliny Sąspowskiej. Z prawej, pod skałą, opodal dużego stawu, znajduje się mogiła poległych w powstaniu styczniowym powstańców, między innymi spoczywa tu Andrzej Potiebnia, rosyjski oficer walczący przeciwko armii carskiej. Jesteśmy w Pieskowej Skale. Droga do zamku wiedzie w prawo, natomiast Szlak Orlich Gniazd prowadzi prosto ku Olkuszowi.